Aportacions Debats

 Resum de les aportacions dels assistents als debats: 

  • (1) Personal, harmonització de l’edat amb la vida acadèmica i el rejoveniment de les plantilles.
  • (2) Universitat i Societat, transparència i participació.
Fem un resum conjunt perquè algunes persones que no podien participar en els dos actes van fer aportacions de temes de l'altre acte i finalment va quedar tot una mica barrejat.

Els punts que es van tractar van ser els següents:

- Es demana que el nou rector no opti per renunciar a cap tipus de les figures existents per contractar PDI.

- És de consens que les restriccions pressupostàries han condicionat les polítiques de personal. I es fa esment de les diferències existents en matèria de finançament amb altres països existents, els quals hem tingut ocasió de visitar.

- Es demana fer més pedagogia sobre la importància de la Universitat per a la societat, per tal de justificar un increment del finançament públic.

- Es planteja la possibilitat d'estudiar les necessitats de personal per àrea de coneixement, i no per departaments, com s’ha fet fins ara.

- Es demana tenir el coneixement la distribució de la plantilla per departaments i àrees de coneixements.

- Es fa constar que la proporció del PDI temporal ha crescut de manera continuada, superant els límits de la legalitat.

- En el tema de l'avaluació del PDI en funció de l'edat i/o etapa de la vida acadèmica, no hi ha consens. Hi ha la postura que tots han de tenir les mateixes obligacions pel que fa a la rendició de comptes independentment de l'edat. Una segona postura sosté que es pot explorar la possibilitat de reduir la càrrega, amb la reducció de sou corresponent, i utilitzar aquests recursos per rejovenir la plantilla. Una tercera postura defensa posar en valor totes aquelles habilitats que es desenvolupen amb l'experiència i aprofitar-les. Podem dir que aquest debat s'hauria d'obrir a tota la comunitat, per explorar algunes alternatives.

- Es fa referència al fet de l'exigència de fer el mateix, al mateix ritme, en pitjors condicions, després de les retallades dels últims anys.

- Es comenta la dificultat de mantenir els mateixos nivells d'exigència, des del punt de vista docent, quan els perfils dels estudiants d'accés són diferents.

- S'incideix en què s'està baixant el nivell acadèmic i els nivells d'exigència en la nostra universitat.

- Es posa de manifest el problema de la precarietat en una bona part del professorat, fent especial menció al professorat associat. En molts dels casos els professors associats tenen responsabilitats acadèmiques, com coordinar assignatures troncals. S'explicita que en el cas d'arquitectura està molt generalitzat.

- Es recorda la situació de l'ICE, en què tot el professorat és associat, però atès que l'ICE és un institut, no té la possibilitat de crear llocs de treball permanents. És un greuge comparatiu amb els professors que pertanyen a un departament. Es diu que s'ha de ser imaginatiu per salvar les restriccions de contractació. L'exemple del Màster de secundària és un exemple on s'hauria de donar solució a aquest problema que té l'ICE.

- Es posa en qüestió el Programa Serra Húnter, pels recursos que costa, la seva ineficàcia en la selecció adequada de les persones i per no valorar el talent intern de la Universitat.

- S'observa que els professors universitaris estan molt desprestigiats socialment.

- Es comenta el tema de que alguns departaments han deixat deserts alguns concursos de lector. No hi ha consens en aquest tema. D'una banda no es veu correcte que es deixi deserta una plaça de lector, en una situació de precarietat i pel gran temps transcorregut des que es genera la plaça fins que es proveeix. Hi ha una altra opinió, que diu que s'ha de ser exigent amb uns mínims per a proveir la plaça. Sembla que hi ha més consens en no convocar cap plaça en una àrea que no tenim persones preparades per poder superar el concurs.

- Es parla d'adequar el model d'avaluació a les diferents categories i definir qui fa què, evitant que el professorat associat es responsabilitzi d'assignatures troncals, per citar un exemple. Determinar el paper de cada PDI en funció de la seva categoria.

- Es demana que es tingui en compte en l'avaluació del professorat totes les activitats del PDI, posant en valor les activitats d'Extensió Universitària, que serveixen, entre altres coses, de promoció de la UPC.

- Es posa en relleu la dificultat existent al coordinar assignatures amb molts associats amb contractes de 2 o 3 hores setmanals de docència.

- S'exigeix donar sortida a persones que tenen contractes PostDoc en grups de recerca, que estan amb una situació d'incertesa de quin serà el seu futur.

- Es posa en evidència l'escassetat de beques PostDoc i el fet que la figura de lector s'ha convertit en un coll d'ampolla a l'accés de la carrera acadèmica.

- Es proposa estudiar el inici de la carrera acadèmica en la etapa prèvia al professor lector.

- Es posa en evidència el fet que s'imparteixen els mateixos títols en diferents centres amb itineraris diferents i que després els estudiants adquireixen les mateixes competències i això no té lògica. No hi ha consens en el tema de si ens hem de fer la competència interna o no, ja que es comenta la importància de la implantació i les relacions amb el territori. I es constata que ara per ara hi ha eines que es podrien utilitzar per compartir recursos i no duplicar-los com s'ha  fet fins ara.

- Es proposa que s'hauria de promocionar i permetre la mobilitat interna dels estudiants, a més de l'externa.

- Es constata que lo administratiu passa per davant de lo acadèmic. El que no cap en PRISMA, no existeix. Els processos han d'estar orientats al servei que es dóna a les persones, especialment als estudiants, però també al PDI i al PAS.

- Es demana més transparència en les entrades i sortides de diners de la universitat. Es recorda que està pendent la comptabilitat analítica, que mai ha estat una prioritat. També es diu que s'hauria de demanar conèixer les vies d'entrada de diners que la Generalitat fa, passant per la UPC o no, a organisme com ICREA, CIMNE, ...

- Es comenta l'opacitat que va envoltar el trasllat de l'Escola Industrial al Besòs i d'altres elements dels nous edificis del Besòs. Es comenta que està passant de nou amb Nàutica.

- Es demana analitzar les entitats que formen part de la corona de la UPC i el Cost-Benefici per a la UPC d'aquests acords.

- Una persona es queixa perquè té coneixement de cobraments irregulars que no han passat pel CTT. I de fer-se despeses sense autorització en un grup de recerca. Hi ha consens en recomanar-li, que si té proves, que ho denunciï a la universitat.

- Es proposa aportar mocions al claustre, per introduir temes que no estan presents i preocupen el PDI.

- Es posa de manifest els desequilibris de confort que hi ha als diferents edificis i de distribució de l'espai, com ara els ràtios de professors per despatx entre els diferents campus. Alguns casos a causa de l'antiguitat dels edificis i elevat cost del seu manteniment.

- Hi ha consens en demanar que les llistes de les diferents circumscripcions de la eleccions a Claustre Universitari segueixin actives i s'actualitzin durant tota la legislatura per poder exercir la representació de la manera més participada possible. Es recorda que s'ha demanat en períodes anteriors i no s'ha aconseguit fins ara.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada